Hebt u geen eID of een Elektronische Vreemdelingenkaart en wilt u toegang tot het Omgevingsloket of andere online overheidsdiensten? Dan hebt u een digitale sleutel nodig.
Om deze digitale sleutel te activeren moet u zich eerst laten registreren bij een lokaal registratiekantoor, altijd na afspraak.
Werkwijze
- U contacteert het Lokaal Registratiekantoor (bekijk de lijst van de gemeenten) van uw keuze of FOD BOSA (+32 (0)2 740 74 74 of servicedesk.DTO@bosa.fgov.be) om een afspraak vast te leggen.
- Tijdens uw afspraak in het Lokaal Registratiekantoor zal men uw identiteit controleren aan de hand van uw identiteitskaart of uw paspoort.
- Na deze identificatie, zal u een activatiecode op papier ontvangen en wordt er een mail met een activatielink verstuurd naar uw persoonlijk e-mailadres.
- In uw persoonlijke mailbox, opent u de mail met het onderwerp ‘ CSAM – Mijn digitale sleutels: activatie’
- U klikt in deze mail op de rode knop ‘Activeer uw digitale sleutels’
- Nu opent zich de site waar u uw activatiecode kunt ingeven
- Geef de activatiecode die u op papier ontvangen hebt in, en klik op ‘volgende’
- Hierna komt u op een scherm waar u een digitale sleutel naar keuze kunt activeren . Om toegang te krijgen moet u “beveiligingscode via mobiele app” activeren of “beveiligingscode via SMS”.
U kan zich vervolgens aanmelden bij de toepassing “Omgevingsloket” via beveiligingscode via mobiele app of via beveiligingscode via SMS telkens in combinatie met uw gebruikersnaam en wachtwoord.
Direct naar het Omgevingsloket
Loket met aanmelden:
- Vergunning aanvragen
- Melding doen
- Mijn dossier opvolgen
- Snelinvoer voor eenvoudige werken (vergunning of melding)
Loket zonder aanmelden:
- Openbare onderzoeken (Inzageloket)
- Beslissingen raadplegen (Inzageloket)
- Omgevingscheck