Contact

Om u zo goed mogelijk te kunnen helpen, is het belangrijk dat u uw vraag richt aan de juiste dienst. 

 

Lokale besturen

De projecten die bij het Vlaams Gewest of bij de provincie moeten worden ingediend, vindt u respectievelijk terug in de Vlaamse lijst en de provinciale lijst. In de meeste gevallen is de stad of gemeente waar de werken plaatsvinden, de dossierbehandelaar. 

Voorbeeldvragen

  • Hoeveel bedraagt de dossiertaks en op welk rekeningnummer moet ik dat bedrag storten?
  • Heb ik een vergunning of een melding nodig voor de werken die ik wil aanvragen? (Departement Omgeving voorziet in een richtinggevende lijst, maar het lokaal bestuur kan hier strenger over oordelen o.b.v. lokale regelgeving)
  • Wat is de status van mijn dossier?
  • Ik vind de beslissing niet terug in het loket.
     

--> Contacteer de dienst 'ruimtelijke ordening' van de gemeente waar de werken (zullen) plaatsvinden. 

 

1700

Bij 1700 kunt u terecht voor problemen met het aanmelden bij het digitale Omgevingsloket.

Voorbeeldvragen:

  • Het lukt me niet om de e-ID-software te installeren.
  • De browser die ik gebruik, genereert een foutmelding. 
  • Er verschijnt een foutmelding wanneer ik probeer in te loggen.
     

--> Bel gratis naar 1700, elke werkdag van 9 tot 19 uur.​

 


Helpdesk loket

Wie tijdens zijn aanvraag op problemen stoot in het loket, kan terecht bij de technische helpdesk. De helpdesk kan u beter helpen wanneer ze kan meekijken op uw scherm. Daarvoor kunt u het gratis programma Teamviewer op uw pc installeren vooraleer u de helpdesk contacteert. Let op: het is niet de bedoeling dat ze u van A tot Z gaat begeleiden. Daarvoor dienen de infoknoppen in het loket en de instructiefilms op deze website. Voor veel kleine werken op en rond een gebouw (bv. zetten van een tuinhuis, plaatsen van zonnepanelen...), kunt u als aanvrager gebruik maken van het snelinvoerloket, een afgeslankte versie van het Omgevingsloket.
Burgers hebben ook nog steeds de mogelijkheid om hun dossier analoog in te dienen. Hou er wel rekening mee dat het lokaal bestuur hiervoor een toeslag kan aanrekenen aangezien zij verplicht is elk dossier digitaal te behandelen en bijgevolg het analoge dossier moet digitaliseren.

Voorbeeldvragen

  • De compleetheidscheck geeft aan dat ik niet alles heb ingevuld.
  • Ik kan geen bestanden opladen.
  • Is mijn dossier ingediend?
  • Hoe nodig ik iemand uit om het dossier te ondertekenen?
  • Ik kan de locatie die ik heb ingevoerd niet verwijderen.
  • Ik krijg een foutmelding in het loket.
     

--> Contacteer de helpdesk via het telefoonnummer 015/45.45.91 of via het mailadres helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com
(deze contactgegevens worden ook in het Omgevingsloket onderaan elke pagina vermeld)

 

Departement Omgeving

Wenst u verduidelijking over een begrip dat gebruikt wordt in het Omgevingsloket of weet u niet hoe u bepaalde regelgeving moet interpreteren? Heeft u een suggestie voor de website of heeft u rechten nodig om als professional te kunnen testen in het oefenloket? Dan richt u zich best tot het departement Omgeving.

Voorbeeldvragen

  • Interpretatievraag over de normenboeken. 
  • Een suggestie of opmerking over de website of het loket.
  • Een vraag m.b.t. de regelgeving over de omgevingsvergunning (op Vlaams niveau).
  • Een vraag ter verduidelijking van begrippen (bv. exploitant, MER,...).
  • Rechten voor het oefenloket.
    (een aanvrager heeft geen extra rechten nodig!)
     

--> Contacteer het departement Omgeving via het mailadres omgevingsvergunning@vlaanderen.be

Aanmeldmogelijkheden:

> ga naar het loket

Enkel voor opvolging van bestaande DBA-dossiers, ingediend vóór 2018.